Op deze pagina staat informatie over de verschillende mediatrainingen.
“Iedere organisatie is uniek. Er bestaat geen standaardtraining; alles is maatwerk!”.
Modulaire opbouw
De reguliere trainingen bestaan uit vijf modulen die zijn uitgesplitst in de actieve benadering (module 1 en 2: Ik wil graag in de media) en de reactieve benadering ( module 3 en 4: Help: de pers staat op de stoep!). De vijfde module richt zich op camera/presentatie en de ‘overval’ training.
Wil je vooraf een oordeel over je media-optreden? Stuur je filmpje -in overleg- op naar mediatraining@planet.nl en wij geven gratis een professioneel oordeel. Tenslotte is er nog de ‘last minute’ training: ’s ochtends bellen, ’s middags trainen’, voor een media optreden op korte termijn over een aktueel onderwerp.
Een module duurt gemiddeld één dagdeel (4 uur) en staat op zichzelf, maar wordt vaak in combinatie met de andere modules verzorgd. De trainingen zijn voor (potentiële) woordvoerders van hoog tot laag niveau; van management board tot front desk-medewerkers. Onze trainingen zijn nooit standaard en worden samen met de afdeling communicatie opgezet. We werken op lokatie of op een lokatie naar keuze.
De interviews worden opgenomen en door de trainer en de andere deelnemers geanalyseerd. De opnamen kunnen (op verzoek) voor professionele doeleinden worden gebruikt. Uitgangspunt bij alle trainingen is: oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Module 1: Ik wil graag in de media.
Basistraining
- Hoe herken ik ‘nieuws binnen mijn organisatie?
- Hoe schrijf ik een effectief persbericht?
- Hoe ziet mijn persbeleidsplan eruit?
- Hoe gebruik ik de sociale media voor persuitingen?
- Frontdesk: Hoe wordt een journalist door mijn organisatie ‘geleid’?
- Wat is mijn missie statement?
- Hoe kom ik aan een sterke kernboodschap/soundbite?
- Een eerste telefonisch interview.
Module 2: Ik wil graag in de media.
Statement
- Hoe geef ik een goed voorbereid interview n.a.v. mijn persbericht?
- Hoe houd ik mijn kernboodschap goed vast?
- Laat ik mij verleiden tot uitspraken die ik liever niet doe?
- Welke kernboodschap voor een effectief radio- en televisie-interview (face-to-face)?
- Non-verbale communicatie: hoe kom ik over op TV of voor een zaal?
- Welke sociale media ondersteunen mijn verhaal.
- Werking persbeleid.
- Wanneer een persconferentie?
- Do’s and dont’s van de media.
Module 3: Help! De pers op de stoep! Wat nu?
De pers staat onverwachts op de stoep: schrik of zegen?
- Een eerste contact. Wat doet de front desk?
- Inventarisatie en analyse persvragen.
- Waarde persprotocol.
- Logistiek plan mediacontact: persbeleid in de praktijk.
- Hoe wordt de journalist te woord gestaan?
- Welke afspraken kan ik maken?
- Hoe houd ik mij staande tijdens een telefonisch interview?
- Hoe bereid ik mij of een woordvoerder voor op langere interview(s)?
- Vrije nieuwsgaring? Tot hoe ver gaat dat eigenlijk?
Module 4: CRISIS !?
Wat wél en wat níet te doen bij een crisis!
- Crisiscommunicatieplan in de praktijk
- Hoe organiseer ik een persconferentie rond een crisis?
- Wanneer werken de sociale media vóór mij?
- Hoe ga ik om met al het getwitter rondom een crisis?
- Is mijn logistieke planning op orde?
- Hoe bereid ik een crisisinterview voor.
- Empathisch vermogen? Hoe werkt dat?
- Wat kan ik wel/niet maken in mediacontacten bij crisisicommunicatie.
- Hoe stevig sta ik in mijn schoenen tijdens een heftig interview?
- Welke nazorg moet ik geven aan de media?
Module 5: TV: Overval/talkshow.
Adrenaline!
Er zijn twee varianten: de camera/presentatietraining en de overvaltraining (hand voor de camera). We richten ons op wát we en hóe we ’t zeggen. Om de training nog spannender te maken kunnen we gebruik maken van een bestaande studio voor talkshows en actualiteitenprogramma’s en werken we met een televisie-crew. Je krijgt naast de training ook een uniek kijkje in de keuken van het televisie maken.
Aan de orde komt o.a.:
- Ik wil niet op film! Hoe pak ik dat aan?
- Instructies frontdesk: werken ze ook in de praktijk?
- Voorgesprek: wat zijn de mogelijkheden?
- ‘Adrenaline’ in de televisie-studio.
- Non-verbale communicatie op beeld.
- Stemgebruik, articulatie en zinsopbouw.
- Zitten of staan: welke houding is comfortabel én representatief de voor camera?.
- Wat doe ik met aanwijzingen van de regie?
- Wat doet beeld met uw boodschap.
- Uitleg cameraman en de regisseur/technicus.
Bij de overvaltraining ‘overvallen’ we -in samenspraak met de afdeling persvoorlichting- jouw organisatie. Ons doel? Zo snel mogelijk op de stoel van de directie zitten. Het hele proces wordt gefilmd en geanalyseerd.
Meer informatie: +31620430409 / 0204038815.
LAST MINUTE MEDIATRAINING ‘Last minute mediatraining’ is een korte effectieve training op één issue waar je op korte termijn over bevraagd wordt in de media. Je wilt nog even snel droog oefenen met een camera. Dat betekent: ’s ochtends bellen, ’s middags trainen. Hoekstra Mediatraining biedt de mogelijkheid tot deze ‘generale repetitie’ voor de camera. We testen de boodschap, je (non) verbale communicatie en laten je wennen aan de camera met alle toeters en bellen. Onze ervaring is dat het leereffect erg groot is omdat het trainingsresultaat direct in de praktijk wordt toegepast. Duur: één dagdeel. Plaats: op lokatie of lokatie naar keuze. |
|
EXTRA SERVICE:
Persbeleid
Een goede externe communicatie staat of valt met een goede interne communicatie! Een goed persbeleid stroomlijnt de informatiestroom richting de media en legt de omgang met journalisten vast. Goede onderlinge en breed gedragen afspraken voorkomt miscommunicatie en biedt optimale service richting de pers. Hoekstra Mediatraining adviseert in het opstellen van een goed persbeleid op maat voor je organisatie.
Persbericht
Hoe vaak gebeurt het niet dat het halve kantoor zich over een persbericht heeft gebogen en alle woorden zorgvuldig zijn gewikt en gewogen. Maar uiteindelijk staat geen letter van in de krant. Hoekstra Mediatraining kijkt met een journalistiek oog naar je persbericht en test het rendement. Daarbij komt maatschappelijke waarde, opbouw, stijl, verwerking en taalgebruik aan de orde.