Krijg je ook een lichte adrenalinestoot als in een interview de opmerking “Da’s een goeie vraag….!” voorbij komt? Je gaat even verzitten en denkt: fijn, op zo’n goeie vraag volgt een goed antwoord. Dat gebeurt zelden. De opmerking ‘Da’s een goeie vraag…’ brengt nauwelijks verheldering in een interview, maar is wel een belangrijk keerpunt.
Bij een sociaal gesprek is ‘Da’s een goeie vraag…’ een compliment aan de vragensteller en een uitnodiging om samen het onderwerp uit te diepen. ‘Da’s een goeie vraag…!’ benadrukt de intimiteit van het gesprek en stelt vast dat het, zo onder elkaar, veilig en constructief converseren is. Maar een journalistiek interview is helemaal geen sociaal gesprek: het is een effectief gesprek waarin juist die veiligheid van constructief converseren afwezig is.
Het is niet de taak van de journalist om samen tot een goed antwoord te komen. De journalist én de luisterkijker gaan er, bij een interview met jou, vanuit dat jij de expert bent en stellen kostbare (zend)tijd ter beschikking aan jouw boodschap. Jij hebt goed over het onderwerp nagedacht en geen ‘goeie vraag’ nodig om tot een steekhoudend verhaal te komen.
‘Da’s een goeie vraag…’ is op zijn best een dooddoener om bedenktijd te creëren. Op zijn slechtst is het een kreet van onmacht. Dan slaat ‘Da’s een goeie vraag…’ als een boemerang terug op het vraaggesprek en zegt niet veel meer als: ‘ik weet het antwoord niet’. Of, nog erger; ‘eindelijk eens een goeie vraag! Je hebt als luisterkijker totnutoe je tijd verspilt met luisteren naar nietszeggende antwoorden op non-vragen van een sukkelige interviewer’. Wake up!!’ Iedere journalist zal die situatie koste wat het kost willen voorkomen en geeft extra gas met scherpe vragen.
Als argeloze geïnterviewde word je speelbal van een getergde journalist die zijn item probeert te redden en als een bokser rond zijn tegenstander danst. Het gesprek gaat naadloos over van informeren naar entertainen. Je hebt geen vat meer op het gesprek en je staat als deskundige buitenspel. Voordat je er erg in hebt zit je in een verbale bokspartij. De journalist weet dat dat qua kijkcijfers en waardering hoog scoort.
En de luisterkijker? Die leunt weer achterover op de bank. Ruzie: ook leuk!
Hoe ontspannen zo’n interview ook lijkt; de journalist is er niet om de geïnterviewde te dienen. Ga daarom nooit argeloos een interview in. Stel vooraf een duidelijk omschreven doel. Formuleer een korte, heldere en maatschappelijk relevante kernboodschap. En train jezelf in het vasthouden van die boodschap!”
No comments yet.